lauantai 9. helmikuuta 2019

Kawan Pokémon-väärinymmärryksiä


Heipparallaa! Olen koittanut pitää vähän parempaa tahtia blogini kanssa, mutta tietysti sain kammottavan flunssan ja olen ollut melkein kaksi viikkoa tosi kipeä. Huh-huh... Mutta tavallaan tämän inspiroimana sain idean tälle postaukselle - monet blogia pidempään lukeneet varmaan tietävät etten mä ole aina mikään mestari Pokemon-asioissa. Päinvastoin, en välillä ole ymmärtyänyt ihan perusjuttujakaan. :D Joten mikäpä hauskempaa kuin tehdä kokonainen pieni postaus mun aikaisemmista väärinymmärryksistä Pokemonin parissa, kun kerran olen tällainen asioiden möhlääjä. Tosin nämä postauksessa mainitut asiat tulevat olemaan kaukaa menneisyydestä, kun olin vielä huoleton lapsi ja Pokemon oli lähellä sydäntä, mutten aina ymmärtänyt kaikkea mikä siihen liittyy.
Nämä eivät ole varsinaisesti mitään peleihin liittyviä juttuja, vaan enemmänkin itse Pokemonien designeihin ja muotoihin liittyviä väärinkäsityksiä, joita varmasti kaikille nuorilla on joskus ollut. Kuulostaako hyvältä? Kaikki ovat ymmärtäneet mun sekavan sepostuksen? Hienoa, tästä lähtee:

Pokemonien koko on vanhemmallakin iällä herättänäyt välillä hämmennystä. En vieläkään aina käsitä, että Nidoking on mua päätä lyhyempi, Charizardilla lentäminen jää sen pienen koon vuoksi haaveeksi ja Meowth on Wooperin kanssa samanpituinen lilliputti. Lapsena Pokemonien kokoa oli kuitenkin vielä vaikeampi hahmottaa, jolloin käytin avuksi Pokemon animen antamia mittoja (mitä teen kyllä vieläkin). Tämä osoittautui kuitenkin välillä hankalaksi, kun Pokemon-jaksoissa esiintyi valtavia Pokemoneja, jotka eivät ole lähelläkään oikeita mittoja.

Kaikki tietävät varmasti sen legendaarisen jakson, jossa Pokemonit ovat erossa Ashista saarella ja niiden puheet on tekstitetty? Tässä jaksossa esiintyy valtavia Pokemon-robotteja, jotka ovat paljon oikeita poksuja suurempia. Ennen kuin näin tämän jakson lapsena, mulla oli jonkun karkkipaketin tai mahdollisesti Pokemon-korttien yhteydessä tullut pieni pino Pokemon-tarroja, jotka olivat kuvia animen varhaisista jaksoista. Noh, yksi kuvista oli sitten tässä jaksossa esiintynyt robotti-Venusaur, mutta enhän mä voinut tietää, että kyseessä oli robotti, kun en ollut vielä nähnyt kyseistä jaksoa. Se oli myös ensimmäinen kerta koskaan kun näin Venusaurin animessa, joten mä luonnollisesti hämmennyin suuresti, kun luulin Venusaurin olevan puiden latvoja korkeampi monsteri. Mutta tämä oli varmaan ihan ymmärrettävä väärinkäsitys. Toinen samantapainen väärinymmärrys oli valtava Dragonite, joka esiintyi siinä yhdessä kummallisessa majakka-jaksossa. Taisin nähdä seuraavan kerran Dragoniten ensimmäisessä Pokemon-leffassa, jossa se oli normaalinkokoinen ja hämmennykseni oli taas suuri. Tosin se majakka-Dragonite hämmentää kyllä vähän vieläkin...


Toinen tapa miten mä sekoilin lapsena Pokemonien kanssa, olivat niiden nimet, vaikka sellainen virhe onkin tapahtunut vain kaksi kertaa. Mä luulin jostain syystä ihan tosissani, että Articunon nimi oli Lugia, vaikken muista miten tämä hämmennys syntyi. Muistan kuitenkin miten asia selvisi mulle: mä aloin riidellä parhaan kaverini kanssa, kun mä mainitsin meidän Pokemon-leikissä Lugialla olevan linnun kynnet. Se kaveri väittä sitten kivenkovaan ettei Lugialla jaloissaan mitään kynsiä ole. Onneksi hänellä oli veljensä Lugia Pokemon-kortti todisteena, jota näyttämällä mä uskoin tehneeni virheen. :D Toinen nimivirhe tapahtui myöhemmällä iällä, itse asiassa paljon vanhempana - mä luulin jostain syystä että Apharoksen nimi oli Manectric ja olin jälleen tosi hämmentynyt kun totuus selvisi.

Yksi yleinen virhe, jota mulle on myös sattunut hieman vanhempana, on tavallisten poksujen luuleminen legandaarisiksi. Luulin varmaan vuosia, että Lucario on legendaarinen Pokemon, lähinnä sen takia, että siitä oltiin tehty elokuva. Samasta syystä luulin myös Zoroarkia pitään legendaariseksi. Ja näiden kahden lisäksi elin pitkään uskossa, että myös Absol on legendaarinen, enkä edes tiedä mistä se ajatus alunperin tuli. :D Ehkä siitä, että Absol esiintyi siinä Jirachi-elokuvassa, mutta en ole varma...

Ihan selvästi samaa muotoa :D

Näiden lisäksi luulin pienenä joidenkin Pokemonien olevan samaa muotoa, vaikka oikeasti ne eivät liity toisiinsa mitenkään. Mulla (tai oikeastaan mun kaverilla) oli sellainen valtava Pokemon-juliste, jossa on kaikki 150 ensimmäistä Pokemonia seinällä numerojärjestyksessä. Uskon, että moni teistä tietää ja/tai on omistanut joskus kyseisen julisteen. Siinä sitten Cloyster ja Gastly näyttivät ihan samalta Pokemon-muodolta, kun kaksi tummaa pallopoksua olivat vierekkäin. Tämä on tietääkseni ollut ihan yleinen virhe nuorten Pokemonfanien keskuudessa. :D Toiset kaksi Pokemonia, jotka näyttivät mun mielestä tosi samalta ja olivat vierekkäin, ovat Pinsir ja Tauros. Kyllä, mä oikeasti luulin, että Pinsir oli Tauroksen ensimmäinen muoto. Meinaan, kamoon! Molemmilla oli suuret sarvet ja ne olivat ruskeita! :D Muistan olleeni tosi hämmentynyt, kun huomasin että Pinsir on Bug-tyyppiä.

Näitä Pokemon-väärinymmärryksiä olisi varmaan enemmänkin, mutta nämä mainitut ovat sellaisia joita muistan tähän hätään kokeneeni. Onneksi nykyään tällaiset virheet jää huomattavasti vähemmälle, mutten kyllä ihmettelisi jos tekisin vastaavia virheitä vielä joskus jatkossakin. :D Onko teillä lukijoilla jotain samantyylisiä virheitä joita muistatte lapsuudestanne? Tai vaikka vähän tuoreempiakin? Kertokaa ihmeessä!

8 kommenttia:

  1. No, itselläni on tullut tällaisia väärinymmärryksiä paljonkin. Ensimmäinen on Gold-peliin liittyvä. Kun vapgutin Burned Towerissa Entein, Raikoun ja Suicunen, luulin niitä Miltankeiksi (koska se sprite näytti lehmältä) ja että niiden etsiminen on joku minigame, joka pitää suorittaa. Minä sitten ravasin kolme viikkoa ympäri Johtoa etsien niitä ennen kuin kysyin kaveriltani apua, ja hän auttoi. Äh, vieläkin nolottaa.

    Lisäksi luulin pitkään, että psychic-tyyppi on super effective ghostia vastaan. Johtuu varmaan Gastly-linjasta. Ja legendaaris-kömmähdyksiä on tullut minullekin, mainittakoon nyt Zoroark, Unown, Volcarona, Drifblim ja Braviary.

    Ja nämä kaikki ovat siis niitä vähän tuoreempia, koska olen ollut pokemonfani vasta muutaman vuoden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, toi kuulostaa ihan sellaselta mitä mä olisin voinut myös tehdä! D: Ja nyt muistankin, että myös mä luulin Unownia legendaariseksi, koska ne esiintyivät siinä kolmannessa Pokemon-leffassa.

      Poista
  2. Ainoat väärinkäsitykseni pokeminsta joita minä muistan ominneeni olivat
    1 Forretress on Cloysterin kehitysmuoto. Näin Forrestressin kuvan jostain lehdestä ja oletin että se on Cloysterin seuraava muoto. Cloyster näytti mun mielestä niin paljon enemmän simpukalta kuin joltain pussikaalta.

    2 Gardevoir on naaras. Kakkosgenen jälkeen pidin pitkään taukoa pokemonista ja kun palasin asiaan, oli neljäs generaatio. Kun kuulin että Gallade on vain uros niin mä oletin että vain naaraista tuli Gardevoirejä. Noh tietämättömänä en tietenkään antanut Lancelotille, Kirlialleni aamukiveä koska en tiennyt että tarvitsin sitä.... Noh jaa Lancelot oli silti niin hyvä pokemon että en jaksanut kauan olla ärtynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän kyllä hyvin tota Forretress-sekaannusta ja voi harmi sun Kirliaasi!

      Poista
    2. NOH! noh! Ei se nyt niin paha asia ole hei ;)

      Poista
    3. Juu, sitä paitsi virheistähän oppii! :D

      Poista
    4. AI NIIN JOO! Ensikertaa kun näin neidonkallion aavejakson, Minä myös luulin että Gasstly olisi Koffinin kehitymuoto tai jotain. Ne molemmat kun olivat outoja kaasupalloja( Ei. en tykännyt katsoa pokeräppiä joten en nähnyt kuvaa weezingistä)

      Poista
    5. Ymmärrettävä väärinkäsitys, varsinkin kun molemmilla on niin samat väritkin. :D

      Poista