keskiviikko 9. tammikuuta 2019

Pokémon-elokuvien uusi suunta


Pokemon-elokuvien laatu on ollut jo pitkään melko... heikko. Monien mielestä vain muutamat ensimmäiset Pokeleffat ovat oikeasti katsomisen arvoisia, mistä mä olen aikalailla samaa mieltä. Se muutamia vuosia sitten tullut Volcanion-elokuva oli ensimmäinen Pokemon-leffa, jota en ikinä jaksanut katsoa, vaikka olenkin hokenut itselleni että katson joka ikisen Pokeleffan, vaikka näyttäisivät kuinka onnettomilta ja huonoilta. Sitä en ole kuitenkaan halunnut katsoa, enkä varmaan ikinä katsokaan. Taisin saada traumat siitä kamalasta Hoopa-elokuvasta. :D Mutta jos joku rakastaa näitä uudempia Pokemon-elokuvia, niin en todellakaan tuomitse, koska hyvä vaan jos nekin saavat jostain rakkautta.

Tämän elokuvien laskevan tason takia olin tosi innostunut, kun meille ilmoitettiin (kauan sitten) että ensimmäinen seitsemännen sukupolven Pokemon-elokuva tulisikin olemaan eräänlainen remake Pokemonin ensimmäisestä tuotantokaudesta. Tykkäsin tästä ajatuksesta kovasti, koska Pokemon-elokuvat todellakin tarvitsivat ihan uuden suunnan. Mun piti puhua tästä aiheesta jo silloin kun tämä elokuva julkaistiin, mutta en ikinä saanut sitä kirjoitettua, varsinkin kun kesti niin kauan ennen kuin sain itse katsottua kyseisen teoksen. Mutta parempi kai nyt kun ei koskaan, eikö vaan?

Tämä uusintaversio Ashin vanhoista seikkailuista kantaa siis nimeä Pokemon the Movie: I Choose You ja se tosiaan sijoittuu Ashin ja Pikachun vanhoihin seikkailuihin Kantossa. Elokuvan tekijöiden mukaan tarina kertoo siitä, mitä olisi tapahtunut ensimmäisen Pokemon-jakson jälkeen, jos asiat olisivatkin menneet hieman eri suuntaan. Eli tavallaan maailma on sama kuin ennenkin, mutta elokuvassa seikkaillaan eri aikajanassa kuin mitä Pokemon-sarja seuraa. Vähän outoa, mutta tavallaan ihan virkistävä uusi idea, joten mikäs siinä sitten.


Katsottuani elokuvan, mulle jäi siitä oikeastaan aika ristiriitainen mielipide. Tavallaan se oli elokuvana ihan ok, jos vertaa nimenomaan näihin uudempiin Pokemon-leffoihin, jotka ovat olleet ihan kauheita. Mutta samaan aikaan se oli tosi mieleenpainumaton. Mä katsoin tämän leffan varmaan joskus noin vuosi sitten, mutta muistan tosi huonosti mitä siinä tapahtui. Jotenkin sen tapahtumat ja hahmot eivät vaan jääneet mieleen mitenkään merkittävästi. Elokuva oli visuaalisesti ihan hieno ja oli tosi ihana kuulla vanhaa kunnon Pokemon-musiikkia, sekä nähdä pieniä easter eggejä vanhoilta kausilta. Mutta samaan aikaan viittaukset vanhoihin merkittäviin juttuihin, kuten Ashin Charmanderiin ja Butterfreen aina yhtä surulliseen hyvästelyyn, saivat mut miettimään että katsonko mä uutta kivaa elokuvaa vai nostalgialla yritettyä rahastusta.

Monet ovat jo pitkään epäilleet Pokemon-elokuvien tehtävän olevan vain uusien pelien mainostaminen legendaarisilla Pokemoneilla ja muilla hienouksillaan. En ole jostain syystä ikinä halunnut ottaa tähän asiaan kauheasti kantaa, mutta kyllä munkin mielestä varsinkin se Hoopa-elokuva oli vain ja ainoastaan valtava Pokemon-mainos, joten ehkä tässä ajatuksessa on perää ja paljonkin. Joten onko tämä vanhojen elokuvien uudistaminen aloitettu rakkaudella vanhoja kausia kohtaan, vai yritetäänkö sillä mainostaa ja houkuttaa vanhoja faneja takaisin, kuten esim. BW-kausi taisi yrittää tehdä Ashin Charizardilla ja Butterfree-viittauksillaan? Jaa-a...


Kaikesta huolimatta, musta on kivaa että nämä uudet Pokemon-elokuvat ovat olleet tällaisia uusintoja vanhoista. Mä olen halunnut niiiin pitkään, että Pokemon-elokuvia muutetaan huomattavasti, joten mä olen tästä uudesta suunnasta vaan iloinen. Toki kaikkein parasta olisi jos Pokemon-elokuvat alkaisivat vain olla oikeasti hyviä elokuvia joita olisi ilo katsoa, mutta en tiedä tuleeko niin enää koskaan tapahtumaan. Sanoisin kuitenkin, että vaikka en kauheasti pitänyt tästä I Choose You-leffasta, se oli mielestäni huomattavasti parempi kuin suurin osa Pokemon-elokuvista.

En ole vielä katsonut The Power of Us-elokuvaa, mutta nähtyäni sen, saatan jatkaa mielipidettäni tästä aiheesta. Toinen asia uusiin leffoihin liittyen mistä haluan myös puhua jonain päivänä, on ehdottomasti seuraavaksi tuleva CGI-animaatiolla toteutettu Mewtwo-leffa, jossa mennään taas ihan uuteen suuntaan. Sitä odotellessa, hyvää tammikuuta kaikille, tai mitä nyt tähän aikaan vuodesta kannattaisi toivotella. :D

6 kommenttia:

  1. Uteliaisuutta. Jos sinulla olisi pokemontiimi joka on joko tiettyä tyyppiä tai munaryhmää niin millainen se olisi? Esimerkiksi minun lempityyppi on Kummitus : Gengar, Durknoir, Jellicent , Froslass, Chandelure ja Mimikyu. Munaryhmä taas joko Hirviö(monster): Salazzle, Tyrantrum, Lapras, Aggron, Haxorus ja Tyranitar TAI Muodoton(amorphous): Magcargo, Gardevoir, Eelektross, Dusknoir, Jellicent ja Swalot

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Olen pitkään pitänyt ruohoa lempityyppinäni, joten ehkä tiimini olisi esim. Breloom, Tropius, Venusaur, Sceptile, Vileplume ja Bellossom näin nopeasti kyhättynä. :D Ja mulla olisi ehkä tuo sama Monster Group, jolloin tiimini voisi olla esim. Aggron, Charizard, Lapras, Ampharos, Nidoking ja Garchomp.

      Poista
  2. Itse en pidä tästä uudistuksesta. Olen katsonut I choose youn, ja se oli ihan ok, mutta en pidä tästä ideasta. Kyllä, pokemon-elokuvien taso on ollut matalalla pitkään ja Hoopa-elokuva oli todellinen pohjanoteeraus. Mutta itse en kuitenkaan haluaisi näitä uusintoja, vaan ihan uusia elokuvia. Ymmärrän kyllä mielipiteesi, mutta itselläni se on erilainen. Tosin katson kyllä aika harvoin näitä elokuvia, joten en minä välitä kauheasti. Ja tästä tuli varmasti taas kauhean sekava kommentti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä, että olisi parasta jos saataisiin ihan uusia hyviä elokuvia. Mutta kyllä mulle nämä uusinnatkin kelpaa. Tosin en tykkää yhtään miltä se tuleva Mewtwo-leffa näyttää. Mulla on myös sama, etten loppujen lopuksi välitä näistä Pokemon-elokuvista kauheasti, joten ei sillä ole niin väliä millasia ne ovat.

      Eikä ollut yhtään sekava kommentti! :)

      Poista
  3. I choose you oli kyllä hyvä, mutta tuo Power of us on vielä parempi.
    Esim. Vaikka Ash on leffan päähenkilö, kaikki muut hahmot saavat yhtä paljon ruutuaikaa kuin Ash ja jokaisella on oma taustatarinansa.
    Power of us on tällä hetkellä mun lempi Pokemon leffa, paitsi jos se uusi Mewtwo leffa tulee olemaan parempi, joka on aika epätodennäköistä,
    sillä leffa on CGI elokuva. Normaali animaatio näyttää paljon nätimmältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva tietää että tykkäsit Power of Us-leffasta. Pitääkin koittaa saada katsottua se piakkoin itse! Ja olen samaa mieltä, normaali animaatio näyttää kivemmalta kuin Mewtwo-trailerin CGI-tyyli.

      Poista